Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2017,

Οι άλλοι έχουν αυτοκινούμενα οχήματα κι εμείς… ανασφάλιστα

Την ώρα που στον ανεπτυγμένο κόσμο η τεχνολογική εξέλιξη κάνει θαύματα και η «απεξάρτηση» των αυτοκινήτων από… τους οδηγούς συνεχίζεται με αμείωτο ρυθμό, η Ελλάδα συνεχίζει να ζει στον δικό της κόσμο και να αγνοεί τα ανασφάλιστα οχήματα. Πως, όμως, σχετίζονται τα δύο αυτά θέματα;

Η μεγάλη συζήτηση που έχει ανοίξει στην παγκόσμια ασφαλιστική αγορά περιστρέφεται γύρω από τον βέλτιστο τρόπο ασφάλισης των αυτοκινούμενων οχημάτων. Και αυτό γιατί η κυριαρχία της τεχνολογίας σε όλα τα επίπεδα δημιουργεί πρόσθετους κινδύνους, καθιστώντας παράλληλα πολυσύνθετη τόσο την κάλυψή τους όσο και την απόδοση ευθυνών.

Μέχρι και ιπτάμενο αυτοκίνητο – drone που ο οδηγός του θα είναι απλώς επιβάτης και όχι χειριστής προτίθεται να κατασκευάσει ιαπωνική εταιρεία. Όλα αυτά, μάλιστα, δεν αναμένεται να γίνουν πραγματικότητα σε… εκατό χρόνια από σήμερα αλλά μέσα στην επόμενη δεκαετία. Στην αρχή με οχήματα που θα συνδυάζουν την «κανονική» οδήγηση με την τεχνολογία των αυτοκινούμενων και σε βάθος χρόνου με πλήρως αυτοκινούμενα.

Όταν τελικά, τα αυτοκινούμενα οχήματα επικρατήσουν στους δρόμους, ποιος θα ασφαλίζεται; Ο οδηγός, το αυτοκίνητο ή το λογισμικό και πόσο δραματικά θα αλλάξει η ασφαλιστική αγορά; Για να απαντηθεί το ερώτημα αυτό θα πρέπει να προσδιοριστεί το ποιος θα έχει την τελική ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος.

Βέβαια, οι ανησυχίες αυτές απασχολούν χώρες στις οποίες η ασφάλιση των αυτοκινήτων θεωρείται δεδομένη και αυτονόητη, είναι ή δεν είναι υποχρεωτική. Διότι στην Ελλάδα, ακόμη και αν φτάσει έγκαιρα η τεχνολογική εξέλιξη, σε θέματα ασφάλισης είμαστε πολύ πίσω.

Στη χώρα μας, όπου σήμερα τα πράγματα είναι πολύ πιο ξεκάθαρα – σε σύγκριση με τις ανησυχίες για το μέλλον – σε ότι αφορά την απόδοση ευθυνών σε περίπτωση τροχαίου, οι νομοταγείς πολίτες κινδυνεύουν καθημερινά να εμπλακούν σε ατύχημα με ανασφάλιστο όχημα. Που σημαίνει ότι θα περάσουν από μία χρονοβόρα και «επίπονη» διαδικασία για να αποζημιωθούν. Όχι γιατί δεν είμαστε… ακόμη σίγουροι για το ποιος πρέπει να ασφαλίζεται, αλλά γιατί δεν εφαρμόζεται ο νόμος που προβλέπει ότι η ασφάλιση αυτοκινήτου είναι υποχρεωτική.

Ακόμη και σήμερα, λοιπόν, τέσσερα ολόκληρα χρόνια από την πρώτη ψήφιση του νόμου για τον εντοπισμό των ανασφάλιστων οχημάτων, το θέμα δείχνει να μην συγκινεί την πολιτεία και παραμένει άλυτο.

Το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, παρατηρείται για πολλοστή φορά κινητικότητα στην αγορά σε ότι αφορά την έναρξη της διαδικασίας εντοπισμού των ανασφάλιστων οχημάτων, καθώς από τις αρμόδιες αρχές διαρρέεται ότι μετά από πολυετείς καθυστερήσεις θα… εφαρμοστεί ο νόμος! Αν τελικά γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες θα πρόκειται για μία εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη για τους οδηγούς αλλά και για τον κλάδο.

Ο ανενεργός νόμος που ψηφίστηκε το 2013 και προβλέπει τη διαδικασία εντοπισμού των ανασφάλιστων μέσω της ηλεκτρονικής διασταύρωσης των αριθμών κυκλοφορίας των οχημάτων στη βάση του Κέντρου Πληροφοριών. Αρχικά, θα σταλεί ειδοποίηση στους ιδιοκτήτες των οχημάτων, τα οποία βρέθηκαν ανασφάλιστα κατά τον έλεγχο. Όσοι λάβουν ειδοποιητήριο θα έχουν περιθώριο 8 ημερών να πληρώσουν παράβολο 250 ευρώ και να ασφαλιστούν, ενώ θα μπορούν να προσβάλουν την απόφαση, προσκομίζοντας τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν ότι το αποτέλεσμα του ελέγχου ήταν εσφαλμένο.

Οι οδηγοί θα πρέπει επίσης να γνωρίζουν ότι δεν θα έχουν τη δυνατότητα να ασφαλιστούν αφού λάβουν το ειδοποιητήριο, αν πρώτα δεν καταβάλουν το σχετικό πρόστιμο. Θα διενεργείται έλεγχος μέσω των συστημάτων των ασφαλιστικών εταιρειών, κατά τη μετατροπή της αίτησης σε συμβόλαιο ή κατά την εκτύπωσή του. Αν το όχημα είναι ανασφάλιστο τότε θα ενημερώνεται ο πελάτης και δεν θα προχωράει η ασφάλιση. Δεν μπορεί να γίνει αναδρομική κάλυψη. Οι ανανεώσεις συμβολαίων θα πρέπει να γίνουν πριν την ημερομηνία λήξης για να διασφαλιστεί ότι τα οχήματα δεν θα βρεθούν ανασφάλιστα.

Αν και η αγορά έχει μάθει να κρατάει… μικρό καλάθι όταν γίνονται εξαγγελίες για την έναρξη της διαδικασίας «σε λίγες ημέρες», καλό θα είναι οι οδηγοί να γνωρίζουν τις κυρώσεις που θα επιβληθούν, όταν με το καλό ολοκληρωθεί ο εντοπισμός:

Ο νόμος 489/76 προβλέπει τις εξής κυρώσεις:

Διοικητικές κυρώσεις

Αφαίρεση πινακίδων, διπλώματος και άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες. Το δίπλωμα μπορεί να επιστραφεί αν καταβληθεί το πρόστιμο, ενώ για την επιστροφή των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας απαιτείται και το ασφαλιστήριο συμβόλαιο.
Αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας για 2 χρόνια σε περίπτωση ατυχήματος ή για 3 χρόνια σε περίπτωση υποτροπής

Ποινικές κυρώσεις

Χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου, 500 ευρώ για τα επιβατικά και 250 ευρώ για τα δίκυκλα
Φυλάκιση από 2 μήνες έως 1 χρόνο και χρηματική ποινή έως 3.000 ευρώ.

Πηγή: liberal.gr

Κοινοποιήστε το άρθροShare on FacebookShare on LinkedIn

Ειδήσεις από τα συνεργαζόμενα site

Insuranceworld.gr

Ροή ειδήσεων

Άποψη

Τα σεμινάρια μας

Δηλώστε συμμετοχή για ένα από τα επόμενα σεμινάρια

Θέμα: "Πως θα αυξήσουμε τις πωλήσεις μας προσεγγίζοντας νέες κατηγορίες πελατών"

Ημερομηνία διεξαγωγής

01/01/1970 /

Τόπος:

Εισηγητής /

Κόστος /

Θέμα:

Ημερομηνία διεξαγωγής

01/01/1970 /

Τόπος:

Εισηγητής /

Κόστος /

Τα νέα των ασφαλιστικών εταιριών

Τα νέα των συλλόγων

Αθήνα
Ένωση Ασφαλιστικών Πρακτόρων Κρήτης Σύνδεσμος Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Χανίων Σύλλογος Διαμεσολαβούντων στην Ιδιωτική Ασφαλιση Δωδεκανήσου Ένωση επαγγελματιών ασφαλιστών Νοτιοδυτικής Ελλάδος Σύλλογος Διαμεσολαβητών Ασφαλειών Μαγνησίας Ένωση Ασφαλιστικών Πρακτόρων Κεντρικής Ελλάδος Ένωση Ασφαλιστικών Πρακτόρων & Ασφαλιστικών Συμβούλων Ν.Ιωαννίνων Σωματείο ασφαλιστικών Πρακτόρων Δυτικής Μακεδονίας Σύνδεσμος Διαμεσολαβούντων Ασφαλιστικών Εργασιών Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ν.Σερρών Ένωση Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας
Αθήνα